Decyzja Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie wywołała istotne zmiany w planach budowy drogi ekspresowej S16, która miała połączyć Mrągowo z Orzyszem i Ełkiem. Jak się okazuje, propozycja drogowców zakładająca realizację inwestycji w wariacie B spotkała się z kategorycznym sprzeciwem ze względu na negatywny wpływ na środowisko naturalne, w tym na cenne siedliska żółwia błotnego.
„Ze względów przyrodniczych wariant ten jest nieakceptowalny” – stwierdziła Justyna Januszewicz, rzecznik RDOŚ w Olsztynie, podkreślając znaczące uszczuplenie siedlisk tego rzadkiego gatunku.
Analiza przedstawiona przez RDOŚ wskazuje, że realizacja drogi w proponowanym wariancie mogłaby zniszczyć niemal połowę najważniejszych miejsc bytowania żółwia błotnego. Szczególnie dotknięte zostałyby miejsca hibernacji, potencjalne lęgowiska oraz szlaki przemieszczania się żółwi.
Alternatywa dla kontrowersyjnego wariantu B została jednak wskazana w raporcie o oddziaływaniu na środowisko – jest nią wariant C, przesunięty na północ. Według RDOŚ, ten wariant nie wpływa w sposób znacząco negatywny na obszar Natura 2000 i został uznany za możliwy do realizacji w przypadku odrzucenia pierwotnej propozycji.
W odpowiedzi na tę sytuację, RDOŚ zwrócił się do inwestora z zapytaniem o możliwość realizacji inwestycji w zgodzie z wariantem C. Jak podkreśla Januszewicz, prawo przewiduje, że w przypadku braku zgody inwestora na alternatywny wariant, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska może odmówić zgody na realizację przedsięwzięcia.
„Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie nie jest przeciwny budowie drogi ekspresowej S16 Mrągowo-Orzysz-Ełk. Niemniej jednak realizacja inwestycji nie może wpływać znacząco negatywnie na obszar Natura 2000 i powinna zostać zaplanowana tak, aby straty w środowisku były jak najmniejsze” – dodała rzeczniczka.
W świetle tych wydarzeń, drogowcy muszą przemyśleć swoje plany i dostosować je do wymogów środowiskowych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie, reprezentowana przez rzecznika Karola Głębockiego, ma 30 dni na zapoznanie się z uzasadnieniem RDOŚ i przedstawienie swojego stanowiska.
Droga S16, nazywana kręgosłupem Warmii i Mazur, jest kluczowym elementem infrastruktury regionu. Ostatnie lata przyniosły modernizację części trasy, jednak plany dotyczące odcinka Mrągowo-Orzysz-Ełk stanęły pod znakiem zapytania.
Niewątpliwie, decyzja RDOŚ to bardzo dobra wiadomość dla wszystkich mieszkańców naszych Mikołajek. Jeśli GDDKiA ostatecznie zdecyduje się na realizację trasy S16 w wariancie omijającym Mikołajki to potencjał turystyczny naszej miejscowości i jej okolic nie zostanie naruszony. Trzymamy kciuki!